zondag, december 03, 2006

Tussen wal en schip

Vorige week zaterdag ben vanaf de voorsteven van een zeilboot in het water van jachthaven "van Workum" in Anhem gevallen. Tussen de wal en het schip en met m'n barst op de HARDhouten steiger. Het was regenachtig weer en het alles was spekglad. Ik hield er een paar natte voeten, gekneusde ribben en een gescheurd schouder kapsel aan over. Dit laatste omdat ik het hekje van de voorsteven vast hield terwijl ik viel.


Bij het opruimen van de zolder in de Kempiusstraat kwam ik nog een kranteknipsel tegen dat m'n moeder bewaard had nadat ik begin juni 1962 ook al eens in het water gevallen was. Toen in de Bothinakade in Sneek maar ook tussen de wal en het schip. Ik was onderweg naar school, wilde iets uit het water pakken en viel voorover de plomp in. Het was een hoge kade en ik lag tussen twee van die grote zwarte vrachtschepen. Geen schijn van kans om er ergens uit te klimmen. Dankzij een oplettend overbuurman (Ben Deden) en een toevallig langsfietsende scholier (Feitze Potma) ben ik toen gered. Ik zou anders zeker verdronken zijn.
Hoewel 44 jaar geleden herinner ik me ieder moment nog precies.

De valpartij vorige week leek me een mooi moment om het verhaal uit 1962 nog een te memoreren. Ben Deden leeft niet meer, Feitze Potma volgens mij nog wel. Hieronder het genoemde knipsel uit de krant:

klik op het plaatje voor een vergroting

1 Comments:

At 2:04 p.m., Blogger Unknown said...

Jack,

Of ik dat nog weet!
Ik zag mensen roepen op de Koopmansgracht en ging kijken...
Ik zag wit haar onder water zweven en begreep dat er iemand in moest liggen. Ik kon op de houten balk knielende die pluk haar nog net vastpakken en naar me toe halen. Meteen daarna had ik je schouder te pakken en kreeg ik je boven water. Toen kreeg ik hulp van omstanders en lag je al snel op de wal. Wat er daarna allemaal gebeurde weet ik niet meer, want ik ben toen naar school gegaan, zesde klas, meester de Jong. Later vroeg ik meester nog of ik even mijn trui uit mocht doen omdat de mouw tot aan mijn schouder nog kletsnat was. Kreeg later van je moeder een papieren rijksdaalder met dank voor de redding...
Zo is het gegaan, ik denk dat je net op tijd boven water bent gekomen...
Groeten van Feitze Potma

 

Een reactie posten

<< Home